Same same

08.03

Etter en altfor kort vinterferie ble vår siste dag i Ho Chi Minh viet til det kulturelle. Man kan ikke reise til Vietnam uten å få med seg de kjente Cu Chi tunellene, samt Ho Chi Minhs krigsoffermuseum.

Vietnamkrigen varte fra 1959 til 1975. Krigen startet da Nord-Vietnam infiltrerte og etter hvert invaderte Sør-Vietnam for å samle hele landet under kommunistisk styre. Dette ble etter hvert en til en konflikt mellom Nord-Vietnam og sine kommunistiske allierte mot Sør-Vietnam med USA som sin allierte. Grunnen til USAs engasjement var frykten for spredning av kommunisme i Sørøstasia. Dette skulle vise seg å bli en av historiens mest blodige kriger, med et sterkt USA finansiert Sør-Vietnam mot fattigfolket i nord. Men til tross for USAs sterke engasjement og høye våpenteknologi, klarte geriljaen i nord (Vietcong) med sitt velutviklede underjordiske nettverk å vinne krigen.

Først tok vi turen til Cu Chi for å kikke på de underjordiske tunnelene. Området tunnelene ligger i er på ca. 150 kvadratkilometer. Dette området var en av de avgjørende faktorene for USAs tilbaketrekking i Vietnam. Det var Vietcongs mest strategiske posisjon i et fiendeland kontrollert av USA. Vi besøkte tunnelene og fikk utforske de autentiske originale tunnelene – Beregnet på vietnamesere, så det var en smule trangt inni dem. Det er ikke plassen å gå for folk med klaustrofobi. Ingen lys, ingen lufting, tett luft og med edderkopper og flaggermus. De som ikke var like tøffe som oss, gikk i de turistifiserte tunnelene med air-condition og lys. I tillegg var de bygget ut slik at man hadde, om ikke god, men bedre plass inni dem. Vi er overrasket over hvor utrolig avansert system Vietcong klarte å bygge under bakken. Samlet var tunnelsystemet på 121km, fordelt på 3 nivåer. Nivå 1 rett under bakken innehold bl.a. provisoriske sykehus, bosteder, skoler, med mer. 16 000 mennesker levde under bakken mens USA bombet hele området. Vi vil anbefale våre lesere å lese mer om Cu Chi tunnelene på nettet – De er unike!

Etter tunnelene gikk turen til War Remnants Museum (Krigsoffermuseum). Museumet inneholdt mange sterke bilder, historier om enkeltmennesker som virkelig fikk føle krigens nærvær og militært utstyr som våpen, fly og tanks. Museumet var veldig USA fiendlig – Men det er kanskje ikke så rart. Enkelte bilder gjorde sterke inntrykk. For eksempel viste et av bildene fem amerikanere som holdt hodet til en Vietcong soldat, mens kroppen lå lenger fremme i bildet. Amerikanerne hadde stilt seg opp på huk og smilte til kamera i det bildet ble tatt, akkurat som om Vietcong soldaten var et trofê. Slike bilder var det mange av, og det er kvalmt å vite bare litt om hvor ille Vietnamkrigen var.

09.03-14.03

Fra Ho Chi Minh gikk turen til Nha Trang. Vi valgte å ta tog for første gang, og hadde arrangert ”Soft Sleeper” billetter gjennom hotellet vårt i Ho Chi Minh. Soft sleeper skal være det beste (og selvfølgelig dyreste), men det viste seg fort at vi havnet på ”Hard sleeper”. Dette var en grei opplevelse, selv om vi lå både hardt og trangt i togvognen vår. Vi ankom Nha Trang i 6-tiden på morgenen og fikk sjekket inn på et hotell i halv 9- tiden. Nha Trang er en liten kystby med ca. 350 000 innbyggere. Her har vi nytt livet og gjort det vi har hatt lyst til – Spist mye god mat og møtt andre backpackere.

09.03 leide vi scootere og kjørte rundt i byen. Vi kjørte oss selvfølgelig vill og brukte ca. 1 time på å klare å finne 6 km strandlinje, som var det eneste vi hadde å sikte oss mot. Det var likevel moro, og vi fikk sett deler av byen som ikke var like turistifisert som der vi bor. Den 11.03 leide vi scootere igjen, og kjørte ca. 3km ut av bykjernen til en attraksjon som er rimelig populær blant turister her; Nemlig gjørmebad! Vi kjøpte et opplegg som først ga oss 30 minutter i et varmtvannsbasseng, deretter 20 minutter i gjørmebad (Vi kjøpte et privat badekar, noe som skulle vise seg å bli en trang og intim opplevelse) for så å sitte 30 minutter i en såkalt ”Hot Spring” (”Badekar” med VELDIG varmt mineralvann). Vi har også smakt på slangevin. Dette er en vin som serveres fra en flaske med to slanger inni som er gjæret sammen med vinen. Ikke så verst faktisk.

13.03 hadde vi på forhånd booket to dykk. Vi gledet oss stort til å få brukt dykkersertifikatet igjen, og hadde også leid undervannskamera. Dykkene var skuffende ettersom det denne dagen var henholdsvis 4 meter sikt på første dykk og 8 meter på andre dykk. Det ble ikke så mye bra bilder, og vi fikk ikke se like mange spennende fisk som vi hadde håpet på. Nha Trang skal være Vietnams dykkerparadis, og det var derfor litt kjedelig at vi var så uheldige med sikten.

14.03 bærer det videre til Ha Noi, hovedstaden som ligger i nordlige Vietnam. Først 9 timer i tog til Da Nang, før så å vente 6,5 timer på flyet som går derifra til Ha Noi kl. 22.30 på kvelden.

Ellers har vi det faktisk ganske bra her nede, selv om livet kan virke slitsomt i bloggen..

Våt dykkerklem fra "Froskemennene".