Pirates of Halong Bay

15.03

Vår første dag i Ha Noi brukte vi på sightseeing i byen og på å besøke det kjente fengselet ”Hoa Lo”. Hoa Lo ble bygget av franskmennene sent på 1800-tallet når Vietnam fortsatt var en del av det franske indokina, og ble brukt som et fengsel og torturkammer for politiske fanger. Under vietnamkrigen noe senere, brukte Nord-Vietnam Hoa Lo som et fengsel for krigsforbrytere.

Mange amerikanske piloter satt fengslet her, blant annet John McCain som stilte til presidentvalg mot Barack Obama. Fangene levde under svært dårlige forhold. Sarkastisk nok ble fengselet kalt for ”Hanoi Hilton” etter den kjente luksuriøse hotellkjeden ”Hilton Hotels”. At det ikke var et luksushotell kan vi bekrefte etter å ha vært der. Flere torturmetoder ble brukt for å få de amerikanske fangene til å komme med kritikk (Skriftlig eller muntlig) mot USAs krigføring. Informasjonen brukte Vietnameserne som seierspropaganda. Dette var et ønske om at nasjoner verden over skulle dømme USA for deres brutale gjennomføring av krigen.

16.03

I Vietnam er det vanlig for ryggsekkturister å spise slange, ettersom dette står på veldig få menyer i vestlige land. Denne dagen var det vår tur, og gjennom hostellet booket vi en tur til det såkalte ”Snake Village”. Da vi ankom var det først noen frivillige som fikk lov til å sløye en levende slange, ta ut hjertet med hånden og drikke dette sammen med slangeblod og vodka. Det som er ekstra moro er at hjertet til slangen banker 2 minutter etter at det er tatt ut fra slangens kropp, og man kjenner hjertet slå i munnen før man svelger det. Alexander og David var så heldige å få prøve dette, men til Tor-Inge og Leif Eriks store skuffelse kunne de ikke drepe flere slanger denne kvelden.

Etterpå koste vi oss med en god slangemiddag. Vi fikk prøvd chips med knust-slange-ben-dip, stekt slangeskin og slangeinnvoller. Slangekjøtt, slange-vårrull og slange ribbs. Vi spiste rett og slett hele slangen. Måltidet var ganske spesielt, men smakte ikke verst. Etter måltidet ventet slangeblod og vodka til alle, samt diverse typer slangevin; Vin som har godgjort seg sammen med døde slanger og blandet med magesyre fra slangene. En noe spesiell vinsmaking for å si det sånn.

17.03-19.03

Vi reiste tidlig på morgenen den 17.03 på tur ut i Halong Bay, som er noe av det flotteste Vietnam har å by på når det kommer til natur. Halong Bay er også oppført på UNESCOs verdensarvliste. 3 dager og 2 netters opplegg ventet oss. Èn natt på den populære backpackerbåten ”Jolly Roger” og èn natt på en ”øde-øy”. Planen var egentlig å reise den 16.03, men da var det bare 8 påmeldte, så vi fikk byttet og kom i godt lag med 34 mennesker fra hele verden (full båt).

Da vi kom om bord på Jolly Roger ble vi servert vietnamesisk lunch-tapas. Vi kjørte et stykke ut i Halong Bay, og stoppet her for å bade og slappe av. Dessverre var det ikke så mye sol denne dagen, så det var en smule kaldt. Etter en halvtime med bading, ventet kayaking. Omringet av noen av Halong Bays over 2000 store og unike ”limestone Islands” (Som er navnet på fjellene der), padlet vi mot en av Halong Bays mange grotter. Grottene er blant verdens naturlige undre, med krystaller som glinser fra grottetaket. Vel fremme utforsket vi grotten med stearinlys og hodelykter. Det var et underlig syn. Etter grotteturen bar det tilbake til båten for å spise litt middag, før det på kvelden var party on.

Kl. 07.30 den 18.03 stod vi opp og spiste frokost, pakket i en fei og ble hentet kl. 08.00 for å bli transportert til den øde ”Castaway Island”. Her sjekket vi inn i bambushytter like ved stranden, og fikk lov til å ta en liten lur. Klokken 12.00 var det opp for lunch, før det senere ble aktiviteter. David fikk vist wakeboard-ferdighetene sine, mens Leif Erik, Alexander og Tor-Inge fikk prøve seg på high-speed tubing. Selv om det bare var 15 minutter på hver, var dette nok. Vi var alle totalt utslitte. Alexander var litt uheldig, ettersom han delte tube med Tor-Inge som ved første fall klarte å slå en knock-out på ham. Dette førte til blødende nese, svimmelhet og hodepine, så Alexander måtte legge seg nedpå litt de neste timene. Noen timer og litt kayaking senere ble det kos rundt bålet på stranden og kortspill før vi la oss.

Den 19.03 var det utsjekking fra øya, og det bar tilbake til hostellet. Vi var rimelig slitne etter fire timer i båt og det samme i buss, samt aktivitetene fra dagen før, så vi gikk på kino og så ”Alice in Wonderland 3D”. En film vi kan anbefale alle.

20.03

Vi måtte sjekke ut av hostellet kl.11 og hadde da 5 timer å svi av før vi skulle til flyplassen. Et par dager tidligere hadde vi sett en katedral noen kvartaler unna, så vi tenkte den var verdt å sjekke ut. Vi fant ut at dette var den romersk katolske St. Josephs katedralen. Den ble bygget i 1886 i viktoriansk gothisk stil. Da vi entret katedralen ble vi litt skuffet. Fra utsiden så den veldig flott ut, men innsiden var ikke så mye å skryte av. Kanskje ikke så rart når både Alexander og Tor-Inge har sett katedralen i Krakow og Leif Erik har sett Notredam-katedralen i Paris. David var mer imponert, ettersom han bare har sett Fevik Kirke.

Før vi kunne dra til flyplassen måtte vi hente klær vi hadde levert til vask dagen før. Som vanlig kom alle klærne våre blandet i fire poser. Taxien til flyplassen stod og ventet på oss, så vi rakk ikke å finne ut av hvem som eide hva. Det endte med at vi slang en pose i hver vår sekk og kom oss av gårde til flyplassen.

Vi landet i Luang Prabang i Laos klokken 19.35, kun én times flytur fra Ha Noi. Vi kunne vært mer økonomiske og tatt bussen, men den kunne tatt alt fra 20 til 40 timer på dårlige veier. Vel fremme på flyplassen måtte vi ordne oss visum. Prisen var høyere enn vi trodde; 35 USD for folk fra så å si alle vestlige land (31$ for svensker!? –Kanskje fordi Norge er svenskenes ”rika bror”), pluss 1$ fordi det var lørdag. Det tok ikke lang tid før vi sto med passene i hendene, ferdig stemplet og klare for 9 spennende dager i Laos.

Bilturen til sentrum gikk feilfritt, bortsett fra at vi betalte noe mer enn vi burde. Sjåføren snakket tålig bra engelsk, så vi fikk ham til å kjøre oss til stedet der de fleste reisende bor. Vi ble droppet av i enden av en lang gate med guest house på guest house. Dette var stedet for oss!

Etter en liten anbudsrunde hos de forskjellige gjestehusene endte vi opp på et koselig lite sted til en rimelig pris. Etter innsjekking var det tid for å pakke ut, og vi måtte da sortere tøyet vi hadde fått fra vaskeriet. Det viste seg at Tor-Inge manglet 1 shorts, 4 boksershorts og 1 t-skjorte. Kjipt, men sånn kan det gå.

Piratklem fra oss langt langt borte.